Attrahera din målgrupp med en bra story

Att synas på Facebook och Instagram blir ett alltmer viktigt och effektivt sätt att nå ut med sitt budskap och sitt erbjudande. Idag är det vanligare bland oss svenskar att läsa nyheter via sociala medier än att läsa en tryckt morgontidning till frukost. Gröna Möten arrangerade tillsammans med Lokalproducerat i Väst en uppföljning till Bli social med dina kunder från i våras. Denna gång med en fördjupning i det som kallas för innehållsmarknadsföring. Till den sjätte december 2017 hade Behrang Kianzad bjudits in, journalist, jurist och specialist inom marknadsföring i sociala medier. Idag är han utbildningsledare vid Medieinstitutet i Malmö.

Han säger: ”Facebook har gått från att ha upplevts oseriöst till att det idag inte finns
en ledningsgrupp som inte förstår värdet av sociala medier”.

Kullans Lycka – prisad för sin satsning

I Norra Kedum ligger Kåregården eller som vi känner den: Kullans Lycka. Här bor Agnetha Björnsdotter Berglund med sin familj – och fåren. För sedan 2005 är Agnetha fårfarmare utanför Lidköping. ”Jag är en lycklig dalkulla i den västgötska myllan”, presenterar hon sig. Agnetha delar med sig av sina erfarenheter av att bygga upp en verksamhet och ett varumärke. ”Från början kändes det som att det här med sociala medier var krångligt och tog en massa tid. Idag är mitt Instagramkonto en viktigt del av min marknadskommunikation och jag sparar tid och pengar”, säger Agnetha. Hon har valt Instagram, mycket därför att det var så hon kom igång. Det kändes enklare med Instagram. Senare har det visat sig att Instagram passar hennes huvudsakliga målgrupp bra. Agnethas produkter från lammen säljs främst genom återförsäljare och restauranger. Agnetha känner sig tryggast med Instagram, men använder även Facebook idag.
Agnetha ger några handfasta råd: bildvalet är viktigt, skriv korta texter, återkoppla alltid på kommentarer, gör din tid på sociala medier till en daglig rutin.

”Missbedöm inte din egen vardag, det är det dina följare vill se”, säger Agnetha. Hon berättar om en kort video på ätande får som blivit en av hennes allra mest gillade inlägg.
Agnetha har lyckats skapa en härlig känsla runt sitt företag och sina produkter med hjälp av bilder ur vardagen som beskriver hennes liv på Kullans Lycka.
Hennes framgång uppmärksammades under året då hon fick priset som Årets lokala livsmedelsproducent i Skaraborg 2017. I motiveringen stod bland annat ”Med sin närvaro i sociala medier visar hon på ett personligt och äkta engagemang både för djur, natur och sin egen Lycka”.

Vad är innehållsmarknadsföring

Behrang inleder med en definition från CMI, Content Marketing Institute som säger att content marketing är strategisk marknadsföring som förmedlar relevant information till en väl definierad målgrupp.
Och eftersom 85% av oss finns registrerade på något sätt i digitala verktyg som Facebook, Google, Instagram, Twitter är det ett naturligt val att investera i marknadsföring på sociala medier.

Innehållsmarknadsföring handlar om att fånga så många som möjligt med en bra story – en berättelse som kan leva en lång tid. Det är viktigt att tänka nytt, kopiera inte andras utan se till att sticka ut. Överdriv inte, det du berättar måste vara relevant. Du vinner mycket på att dina inlägg är inspirerande och berörande för mottagaren.
Behrang visar filmen Always #likeagirl som ett exempel på hur företaget har bytt kommunikationsstrategi och istället för att tekniskt beskriva sin produkt så har man valt att bygga en story runt självförtroende. En youtubefilm som berör och skapar en ny image runt företaget och deras produkter:

 

 

Ett annat exempel är The Furrow (Fåran) som givits ut som tryckt magasin av John Deere sedan 1895. Hela tanken med tidningen är att bygga förtroende och lojalitet genom storytelling. Här skapas berättelser utifrån vardagen, där lantbrukaren känner igen sig. Magasinet är högst levande än idag, finns översatt till ett 40-tal språk och företagen har fortsatt med samma strategi. Här nämns inget om John Deeres produkter eller lanseringar utan här lyfts goda exempel genom intressanta reportage och intervjuer. De vill berätta hur de, med sin långa erfarenhet av jordbruk, kan lösa dina utmaningar.
Men vi går helt klart från tryckt magasin till film. Behrang menar att vi tydligt ser att det satsas alltmer på rörliga bilder. Youtube är den digitala kanal som företag kommer marknadsinvestera mest i kommande år. Därefter video på Facebook och Instagram.

Bli din egen redaktör

Det är viktigt att lägga tid på att identifiera målgrupp, vilka kanaler målgruppen rör sig i, vilka utmaningar du kan lösa åt din målgrupp. Se dig själv som redaktör, du ska förmedla ett innehåll som engagerar, skapar interaktion och i slutändan leder till att du säljer din vara eller tjänst. Gör en enkel kommunikationsstrategi och avsätt arbetstid för sociala medier. ”Sociala medier är enbart en motorväg in till din webbsida. Dina aktiviteter ska leda trafik, inget annat”, förklarar Behrang.
Det lönar sig att köpa annonser och sponsring på sociala medier var ytterligare ett råd vi fick med oss från dagen. Även om det går ändå, Agnetha från Kullans Lycka har ännu inte satsat på varken annonser eller sponsrade inlägg på Facebook. Behrang framhöll Agnethas strategier och tankar bakom sina inlägg som goda exempel på bra innehållsmarknadsföring. Det har helt klart skapats ett intresse med många följare som resultat. Men samtidigt vet vi att Facebook idag visar bara 10% av det du lägger upp organiskt. Facebook bygger på att du köper spridning. Det kommer alltmer även på Instagram. Det är något man helt enkelt måste förhålla sig till.

När du väl byggt upp ett intresse så gäller det att aktivera dina följare, få dem att klicka sig vidare in på din webbsida för att hitta dina erbjudanden. Därefter behöver man bygga vidare på den relation som skapats, till exempel genom att komma med nytt spännande innehåll, tävlingar eller annat som upprätthåller aktiviteten. Till sist, allt måste kunna mätas. Vi behöver kunna se att det vi gör ger resultat. Detta kan man göra enkelt idag, menar Behrang. Man mäter räckvidd, interaktioner, clics (CTR = click through rate), köp (CR = click rate).

Vi som var där hade en intensiv dag på Green Tech Park i en fullsatt sal med många, engagerade och intressanta företagare på plats.

      

Detta seminarium möjliggjordes genom medel från EU-projektet REFRAME som bland annat har som syfte att genomföra kompetenshöjande insatser för små och medelstora livsmedelsföretag i Västsverige. Bilden ovan från vänster: Agnetha Björnsdotter Berglund, Kullans Lycka; Sofia Lennström, Lokalproducerat i Väst; Behrang Kianzad, Medieinstitutet i Malmö.

Ulrika Åkesson, Agroväst

Fotograf Ulrika Åkesson