Det nya digitala landskapet – något för de gröna näringarna?

Lokalproducerat i Väst och Agroväst Livsmedel anordnade 2 maj 2017 i samverkan med Gröna Möten en workshop med rubriken “Bli social med dina kunder”. Ledare för workshopen var Karin Högberg, doktorand inom sociala medier i Göteborg. Ett femtontal kom till workshopen, alla med olika idéer om vad sociala medier kan användas till. Jag får erkänna att även jag insåg att det finns en del att lära när det gäller det nya digitala landskapet. En arena som ständigt förändras och uppdateras. Måste man verkligen hänga på?

Karin Högberg gav oss god grund och en förståelse för möjligheter och risker med att använda sig av sociala medier för företagsprofilering.
“Konsumenter idag litar mer på vad du skriver på Facebook än vad du skriver på din officiella webbsida”, hävdar Karin. Detta är tack vare googles sökmotor som gör att du lätt träffar gamla inaktuella sidor. Dessutom förväntar sig konsumenter idag en aktiv kommunikation – webbsidan har blivit alltför stel. “Man ska se ett företags Facebook-sida som ett komplement till den officiella webb-sidan”.

Marknadsföring via sociala medier ställer höga krav

Det är otroligt enkelt att starta upp en Facebook-sida eller ett Instagram-konto, man laddar enkelt upp både film och bilder. Ett litet, lokalproducerande företag, kan skapa känslan av att vara mycket större och mer väletablerat via Facebook eller Instagram. Men det är ändå mycket att tänka på. Det är viktigt att förstå att med sociala mediers genomslagskraft så har makten mellan konsument och producent förändrats. Från att tidigare varit envägskommunikativ marknadsföring är det idag en dialog. Den är dessutom transparent, synlig för alla. Feedbacken tillbaka är direkt, vilket i de flesta fall är positivt. Det låter kanske ambitiöst med det är viktigt att om man väljer sociala medier som kompletterande marknadsföringskanal sätta upp en kommunikationsstrategi. Att finnas på sociala medier är resurskrävande, det är inget man gör i en hast. Konsumenter noterar att inläggen är lagom personliga, rättstavade, relevanta och framför allt att man som företag aktivt svarar på inlägg och bemöter feedback man får. Många företag idag prioriterar inte sociala medier i sin kommunikationsstrategi. Det är ingen idé att finnas på Facebook och Instagram om man inte har för avsikt att avsätta tid för det – då är det bättre att låta bli, menar Karin.

Med sociala medier kan du utveckla dina kundrelationer positivt

Det största argumentet för företag att visa sin verksamhet på Facebook och Instagram är att kunder och konsumenter finns där. Det är viktigt att komma ihåg att det man minst vill se är inlägg som är säljorienterade, dessa får alltid låg rating. Här kan du istället skapa mervärden för kunden, ge tips och information om dina produkter och låta kunden interagera, dela och gilla dina inlägg.
Det går alltmer mot rörliga filmer både på Facebook och Instagram. Enkla, informativa bilder om hur du producerar din glass, hur djuren på gården har det når långt mycket högre rating än rena, stylade produktbilder. Det gäller att som företag utnyttja den synlighet som sociala medier ger. Det är lätt att följa din målgrupps intressen, vilka grupper de följer, vilka inlägg som ger avtryck och vad som skapar långa diskussionstrådar. Ju mer kunskap du skaffar dig om dina kunder, desto mer pricksäkert kan du forma dina egna inlägg. Det är också viktigt att vara medveten om att numera bygger både Facebook och Instagram på algoritmer som värderar ditt konto och inte på långt när alla dina följare idag ser dina inlägg om du inte väljer att marknadsföra dem genom att betala “boosting”.

Deltagarna vid workshopen i Göteborg kom från en rad olika näringar: bryggeri, glasstillverkning, biodlare, sylt- och nutritionsdryckestillverkare etc. De hade många konkreta frågor och flera kunde lätt lösas på plats. Lokalproducerat i Väst har nu satt upp månadens utmaning: börja använda sociala medier, medvetet och strategiskt. Alla var eniga – det är viktigt för lokala aktörer att utnyttja sociala medier för att nå en bredare kundkrets, testa nya produktidéer genom att interagera med sina följare.

Workshopen gjordes inom det EU-finansierade projektet REFRAME, där en del i projektet är att öka kunskapen om hur lokala livsmedelsföretag kan utvecklas och växa. Läs mer om projektet via länken här >>>

reframe

Ulrika Åkesson, Agroväst

Fotograf Ulrika Åkesson