Goda förutsättningar för att utveckla trädgårdsodling i Västra Götaland

Den 21 mars anordnade Gröna Möten tillsammans med Tillväxt Trädgård en heldag för intresserade inom trädgårdsodling. Detta var officiell start för Agrovästs nya Forsknings- och Innovationsprogram Tillväxt Trädgård Väst. De inledande föredragen gav ett sammanhang som visade på en lång tradition av trädgårdsodling i vår region och i nutid en positiv trend med ökad efterfrågan på svenska grönsaker och prydnadsväxter.

Lilla Slottsträdgården på Läckö – den ekologiska tanken

Magnus Gabriel de la Gardie såg redan på 1600-talet som sitt uppdrag att genom Slottsträdgården på Läckö utbilda och utveckla trädgårdsodlingen i Sverige. Simon Irvine, som under 25 år skapat och vidareutvecklat dagens Lilla Slottsträdgård på Läckö säger bestämt att det var och är  ett omöjligt uppdrag att återskapa trädgården till sitt ursprungliga 1600-talssnitt. Helt enkelt därför man inte har tillräckligt med tillförlitliga fakta om hur det såg ut. Idag är det en fantastisk oas, minutiöst och hantverksmässigt skött av Simon och hans medhjälpare. Allt görs fortfarande för hand, helt ekologiskt med mål att som från början sprida kunskap om det som odlas i trädgården. Simon har en förkärlek för sallater av olika färg, form och smak och testar ofta nya och urgamla sorter. Allt som odlas går rakt in i köket på Naturum, Victoriahuset och dess restaurang. Där kan vi som besökare njuta av det som odlats i den intilliggande trädgården. Simon engagerar alla i lokalen med sitt genuina och djupa intresse för trädgård och trädgårdsodling.

När han får frågan om vad som är trendigt så nämner han glasrabarber som något som just nu efterfrågas av restauratörer. Vanligtvis importeras detta. Simon menar att vi i Sverige har ett utmärkt klimat för att lyckas ta fram en bra och efterfrågad produkt. Nu hoppas Simon få komma igång med ett nytt trädgårdsprojekt i Varnhem.

Trendspaning med Grönsakshuset i Skövde

Grönsakshuset i Skövde har funnits i 25 år och är väl etablerade runt Skövdeområdet. Ingen kan ha missat företagets nya strategi och snabba tillväxt de senaste åren. Richard Hallberg säger ogenerat att planen är att bli Sveriges bästa grönsaksgrossist. Företaget har köpt upp andra grönsaksgrossister för att på så vis snabbt kunna bli heltäckande i landet, vilket krävs för att nå det högt uppsatta målet. Huvudsakliga kunder för Grönsakshuset finns inom offentliga storkök och restauranger. Det är också därifrån som Richard har sina rötter. Medvinden just nu är stark med den ökade efterfrågan på grönsaker som är lokalt producerade och Richard poängterar vikten av att serva restaurangen med storytelling runt råvaror och producenter. Att kunna knyta producenten närmare köken kommer bli ännu viktigare i framtiden spår Richard. Nya trender idag sprids rekordsnabbt och globalt via sociala medier. Kockarna är ofta aktiva på Instagram och kommunicerar där gärna direkt med producenter om nya råvaror och sorter. Något som växer just nu är microgrönt, småbladiga skott. Detta är en god utveckling även för odlarna eftersom det hjälper de svenska odlarna att få in omsättning tidigare på säsongen.

MOEK – viktig samverkan för mellansvenska odlare

Moek verkar i Halland, Västra Götaland, Östergötland och Dalsland, berättar Anette Borgström, affärsområdeschef. De är en viktig länk mellan trädgårdsodlare och upphandlare främst inom detaljhandeln och industrin. De stöttar med försäljningssupport, säkrar priser , sköter inkommande frakt från odlare och tar i samverkan med kunder fram prognos för kommande säsongs odlingsplan. De tar också fram förpacknings- och marknadsmaterial och marknadsför mellansvenska odlare och deras produkter på events och mässor. Inom Moek som idag har 47 odlare knutna till sig samarbetar man genom att låna maskiner och utrustning av varandra. Man gör också saminköp för att få bättre priser. En viktig fördel för odlaren är att man blir en del i en större produktkatalog, man kommer inte  bara med ett fåtal produkter utan man fyller en större del av kundens totala behov. Inom Moek har man kravet på Svenskt Sigill, detta då detaljhandeln ställer krav på det. Successivt byts nu märkningen Svenskt Sigill ut mot den nya från Sverigemärkningen som blir en tydligare symbol för att det man köper är svenskt.

En inspirerande förmiddag som senare konkretiserades i att deltagarna fick sätta sig i smågrupper för att ge input till den handlingsplan som ska formuleras för det nya programmet Tillväxt Trädgård Väst.

 

Tre som sett fram emot dagen: Simon Irvine, Lilla Slottsträdgården Läckö, Sofia Kämpe, Agroväst, Gunilla Nordberg, ordförande i Tillväxt Trädgård Väst.

Ulrika Åkesson, Agroväst